Godset - 1990-talet Godset2010 Godsets Cilla-Rock
Stöd Godset 2012! Affisch 2012 Information om fstivalen och vilka som gör den.

Roger Brobergs text ur Godset 2010's minnesskrift

"Det är snart 20 år sedan nu. 20 år sedan jag och Fredrik Holm skrev den där lilla insändaren i Ystads Allehanda. Rubriken var “Gör godsterminalen till ungdomens hus “. Inför utställningen om våra år på Godsmagasinet som nu visas på kulturhuset Valfisken i Simrishamn sorterade och läste jag en massa klipp från den tiden. Av alla artiklar jag läste så var det vår första lilla insändare som berörde mig mest, kanske inte så konstigt men det som slog mig var vilken klar bild vi hade redan då om vad vi ville göra. Det blev väl inte exakt som vi skrev men verkligheten hamnade förvånansvärt nära. När jag blev ombedd att skriva några rader om Godsmagasinet för detta lilla häfte visste jag först inte alls vad jag skulle skriva. Det är så många minnen, så många minnesluckor, så många skratt och ibland förtvivlan. Jag ska inte skriva en massa om hur mycket vi kämpade med renoveringen av rucklet, eller hur mycket vi kämpade för att få pengar från olika håll för att kunna genomföra vår vision, istället tänkte jag nämna några saker som inträffade under åren vi höll på, några som kanske en och annan känner till, några som bara vi i “innersta kretsen “ vet om.

En gång hade vi bokat ett band från Lund som hette Jivin´Jake and the spitfires. De spelade en riktigt härlig honky tonk country och vi såg verkligen fram emot kvällen. Tyvärr var det inte så många andra i Simrishamn som gjorde det, country hade väl på den tiden ingen publik i Simrishamn. Vi hade alltid som princip att boka band som vi själva ville se och hoppades att någon annan också ville göra det. Den aktuella kvällen var det 2 st andra förutom personalen som också ville se bandet.....En av de betalande var nog också mer ute efter billig öl än att se bandet. Utanför Godset hängde det en massa folk men ingen ville betala entré ( 50 kr) utan de satt utanför och festade istället. Bandet gjorde en helt fantastisk spelning inför den lilla publiken, de gav verkligen allt. Efter spelningen fick jag gå till minuten och hämta ut pengar från mitt privata konto för att betala gaget, medans jag var iväg och gjorde det så gick sångaren ut till de som stod utanför och lyckades sälja 4 skivor. 4 skivor sålda när publiken bestod av 2 betalande, det tycker jag är bra.

Vid ett annat tillfälle var där en tjej som stod och tittade på alla bandaffischer som satt på väggarna. Hon blev jublande glad och sprang och hämtade sin vän för att visa henne att Brainpool skulle komma till Godsmagasinet ! Brainpool var då ett väldigt stort band och toppade listorna i Sverige. Glädjen försvann från henne då jag gick fram och berättade att den affischen var 1 år gammal, Brainpool hade redan spelat hos oss inför fantastiska 42 betalande... Ibland var vi lite väl duktiga och snabba på att hitta bra band.

En gång fick vi ett samtal till Godsmagasinet. Det var ett band som hade skickat en demo och nu undrade de om vi hade lyssnat på den och om de kunde få komma och spela. Vi hade lyssnat på den men den föll oss inte i smaken, helt ärligt tyckte vi det var ganska kasst så vi sa att det tyvärr inte kunde bli någon spelning. Vilket band det var? De hette visst Nordman och några månader senare var de det bäst säljande bandet i Sverige. Detta är dock inget jag ångrar, tycker fortfarande de är kassa.

När Cardigans spelade hos oss så blev Nina Persson förtjust i vår soffa som vi hade backstage. Hon ville köpa den och gav oss ett riktigt bra bud, alla bud hade dock varit bra då vi hade köpt den för typ 20 kr på loppis. Vi avböjde dock och soffan fick stanna kvar på Godset.

En annan gång fick vi ett samtal från en person som erbjöd oss att han och hans bandmedlemmar kunde komma till Simrishamn. De skulle under en eftermiddag ge Simrishamns ungdomar lite tips om hur man spelar olika instrumet och på kvällen skulle de köra ett gig. Jag kommer inte ihåg de exakta siffrorna men första budet var väldigt dyrt, typ 30 000 kr. När vi tackade nej till det så prutade han själv ner priset gång på gång och till slut var det inte så dyrt längre. Vi tackade dock ändå nej. Den som ringde var en av medlemmarna från då splittrade Europe, det var han och två andra medlemmar från Europe som skulle dyka upp i Simrishamn, dock ingen Joey Tempest. Så kan det gå när man har skatteverket efter sig och är desperat efter en inkomst.

En dag efter en spelning så var jag och några till på plats på Godset för att hjälpa bandet som hade spelat kvällen innan att lasta ut alla instrument. När vi hade packat allt klart så upptäckte bandet att de var av med en medlem. Det blev panik då de hade bråttom iväg till nästa spelning. Vi fick ge oss ut på jakt i Simrishamn allihopa för att leta efter den försvunna medlemmen (detta var innan alla hade mobiltelefon). Efter ett tag hittade vi medlemmen, vilandes i ett dike ute vid Tobisvik. Vem det var behöver jag inte berätta här. Det tar vi kanske en annan gång.

Några av oss som drev Godsmagasinet hade som tradition att besöka Roskildefestivalen varje år, vissa av oss gör det fortfarande. Ett år när vi satt vid vårt tält på Roskilde och drack öl och lyssnade på musik på vår bandspelare kom där fram ett gäng och frågade om det var vi som drev Godsmagasinet i Simrishamn, och det var det ju. De lämnade en demo och frågade om vi kunde lyssna på den omgående, vi var lite berusade men bandet hamnade i spelaren och vi lyssnade. Efter typ 2 låtar var det någon som stängde av och bandet togs ut och slängdes i en spann med vatten som vi hade för att kyla ölen. Detta var och är absolut inget trevligt sätt att visa att man inte får en spelning, vi får skylla på alkoholen denna gång. Vilken orkester var det då? Ett väldigt ungt The Ark.

Detta var några små anekdoter om Godsmagasinet, hoppas de har roat någon. Vem vet den 24 juli 2010 kanske det händer fler roliga saker. Det kanske kommer ett tillfälle i framtiden där jag kan berätta om det.

Roger Broberg; Initiativtagare och Godsetveteran"